الإثنين 16 سبتمبر 2024
تم تسجيل طلبك بنجاح

هي اللي بتعجن الأسمنت بقلم عزة العمروسى

انت في الصفحة 1 من صفحتين

موقع أيام نيوز

هي اللي بتعجن الأسمنت! 
عندي ابني الوحيد مسافر بيدرس بره في كلية طب ولإن الحمد لله حالتي المادية كانت كويسة فقولت أعمله شقته بحيث يخلص الجامعة يفتحله عيادة ويشوفله عروسة ويتجوز!
لكنه لما سافر بره وشاف البنات جاله اضطراب نفسي من ناحية الجواز وبقى طول الوقت يقول أهم حاجة عندي شغلي!
وكل ما كنت بحاول أفاتحه في الموضوع كان بيضايق وجبتله عرايس كتير جدا ومنهم معارف ورفضهم بلا استثناء لحد ما وصلت معاه لحل بالعافية وهو إني أختارله بنت بمواصفات خيالية! 
قعد يعد في صفاتها لدرجة إني حسيت إنه مستحيل هيتجوز ولا حتى هيقدر يثق في مراته بعد كدا.

مع وصول أونصة الذهب إلى مستويات قياسية تجاوزت 2500 دولار، يجد المواطن المصري نفسه مضطراً لموازنة استثماراته بين الذهب واحتياجاته الأخرى، خاصة مع ارتفاع أسعار السيارات مثل تويوتا، هيونداي، وبي إم دبليو، مما يزيد من التحديات المالية التي يواجهها.
كانت من أهم صفاته إنها تكون مش عاوزة تشتغل برغم إنه دكتور والدكاترة بتتجوز بنات عندها كارير ومستقبل! 
كان عاوز واحدة تقعد بولاده في البيت تربيهم بس واحدة لما يرجع البيت يلاقيه نضيف ولبسها واسع وتقعد بالعيل تقراله قصص تبني شخصيته على السلام النفسي بس. 
لما كنت بقرب من ابني في كل مرة كنت بحس إنه معاه حق لإننا في زمن صعب دلوقتي وكل ما كنت أقوله 
بس زي ما الزمن صعب إنك تلاقي البنت دي برضو صعب! 
كان يقولي ببساطة ونبرة هادية حضرتك بتتكلم يابابا وكأن أمور الكون في إيدك متزعلش مني بس ربنا مبيقولش لعباده مستحيل دي ربنا قالنا ندعيله بقلب متيقن برحمته وهو هيستجيب وهيدبر أمورنا بترتيب وإحكام رهيب لدرجة إن الشخص بيحس إنه ربه هو لوحده مش رب ملايين البشر دي من جمال الإستجابة! 
أسعار السيارات في الآونة الأخيرة شهدت تقلبات ملحوظة، حيث تأثرت بارتفاع وانخفاض الدولار، مما انعكس على تكلفة علامات تجارية مثل تويوتا، هيونداي، ومرسيدس. و BMW هذا الارتباط بين سعر الصرف وسوق السيارات يحدد قدرة المستهلكين على اقتناء المركبات.
فتخيل معايا إنه بيتسجيب للملايين دول بنفس الحكمة والجمال!
حسيت الكلام واقف في زوري ولأول مرة أحس إني خلفته عشان يربيني مش أنا اللي أربيه! 
وفضلت حوالي سنتين بشوفله عروسة بس مش لاقي!
وفي يوم الشقة كملت وجيت أعمل المحارة ناس كتير دلتني على راجل طيب وسعره رخيص ورحيم بالناس كلمته فورا وقولتله يجي يعملي شقة ابني لاقيته جه وبص على الشقة وقالي أسعار خيالية ومش موجودة في الزمن ده لدرجة إني كنت بقول 
أمال فين مكسبه!
لاقيته
 

انت في الصفحة 1 من صفحتين